Wijzigingen Arbowet per 1 juli 2017

05-06-2017

Per 1 juli 2017 wijzigt de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) en bent u als ondernemer verplicht om een basiscontract af te nemen bij een arbodienst. Hiermee wil de overheid ervoor zorgen dat zowel werkgever als werknemer beter betrokken zijn bij het arbobeleid van de onderneming.

Wijzigingen regelgeving

In de Arbeidsomstandighedenwet heeft de overheid regels opgesteld voor contracten tussen arbodienstverleners, bedrijfsartsen en werkgevers. De nieuwe regels voor de genoemde partijen moeten onduidelijkheden, met betrekking tot de zorg voor de werknemer, voorkomen. In de nieuwe wet staat ook vermeld welke taken ondersteund moeten worden door de bedrijfsarts of Arbodienst. We praten u graag bij over de belangrijkste ontwikkelingen.

Second opinion bedrijfsarts

Met ingang van 1 juli aanstaande heeft de werknemer het recht om een bedrijfsarts te consulteren. Als hij of zij twijfelt aan het oordeel van de bedrijfsarts, dan kan de werknemer een second opinion aanvragen bij een andere bedrijfsarts. U bent als werkgever verplicht de kosten voor de second opinion te vergoeden.

Onafhankelijke klachtenregeling

In de gewijzigde wet zijn eisen waaraan een Arbodienst of bedrijfsarts moet voldoen opgenomen. Wanneer hier door de betreffende instantie niet aan wordt voldaan, kan de werknemer dit melden bij een onafhankelijke klanteninstantie. Een werknemer moet vooraf geinformeerd worden over het bestaan van de klanteninstantie.

Arbodienst krijgt meer ruimte om zorg te leveren

Een bedrijfsarts of specialist heeft de mogelijkheid om de werkplek van de werknemer te bezoeken. Daarnaast kan hij of zij indien nodig overleggen met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. Eventuele beroepsziekten moeten door de specialist gemeld worden bij het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten.

Preventiemedewerker

Uw personeel krijgt (via de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging) instemmingsrecht in de keuze van een preventiemedewerker. De preventiemedewerker draagt zorg voor goede werkomstandigheden en duurzame inzetbaarheid.

SZW controleert

De rol van de inspectie SZW wordt groter. Het niet hebben van een basiscontract kan leiden tot het opleggen van een boete. Ook de inhoud van het contract kan door de inspectie SZW worden getoetst.

Wat moet u doen?

Controleer of de huidige overeenkomst met uw Arbodienst voldoet aan de nieuwe Arbowet. Heeft u nog geen contract? Vraag dan een vrijblijvende offerte op met een specificatie van de dienstverlening. Zorg ervoor dat u voor 1 juli 2017 een contract heeft afgesloten. Wilt u meer informatie over de veranderende regelgeving of hierover van gedachten wisselen met een van onze experts? Bel +31 71 3315200 (Roelofarendsveen) of +31 70 3209355 (Voorburg).

Producten & Diensten